Anton Alvarez

 

The Thread Wrapping Machine, 2012 (2'11")

PERFORMANCE et ACTION


Courtoisie de l’artiste. Courtesy the artist.

 

La vidéo met en lumière le processus de travail d’Anton Alvarez autour de cet outil, The Thread Wrapping Machine. Cette invention prend une importance presqu’aussi forte que ses œuvres issues de l’instrument. Il allie une innovation technologique à un savoir-faire artisanal autour de pièces dont les formes donnent des résultats assez aléatoires, changeant les figures de départ. Les morceaux de bois choisis par l’artiste traversent ainsi les deux anneaux en circulations inversées qui enveloppent par plusieurs milliers de mètres de fils colorés ces structures brutes et minimales. Contreplaqué, peuplier, tubes en plastique, fibre de verre ou tiges en métal sont autant de matériaux que le textile assemble. Élément extérieur et central, le fil devient une exception architecturale qui est mis à plan égal avec toutes les autres matières. La robustesse des fils en polyester vient comme un adjuvant pour renforcer l’ensemble et se transforme en une jointure nouvelle. Ces masses colorées qui semblent en déséquilibre nous interrogent à propos du poids et de la gravité des éléments qui nous entourent.

  • English version

    The eight performers activate a song written by the MLAC (Movement for Abortion and Contraception Freedom) 12th and by a group of women in the 12th arrondissement district of Paris between January 1975 and March 1977 entitled Chat always you interest me ( on the air of: I have beautiful legs). Here is the text.

    They say we are hysterics, eccentric sluts, It's true

    They say that we have electric knives in our briefs,

    It's true

    They can always chat, we don't care

    Our release is not bogus.

    They say: we are not all bastards

    You wouldn't be MLF (Women's Release Movement) if they weren't phallos.
    They say that we are all inhibited, frustrated, badly fucked, It's true
 They say that we are all lesbians, aggressive, full of hatred, It's true
    But they tell us when we dumped them And that their cinema falls completely flat
    They say, you don't know it's missing out Caress me the scapula and you will see it is.
    They say they all have problems, that they would like us to love them It's true
 They say: we don't leave in harbor, be our comrades,

    It's true
    Explain to us a little, we are not clear What’s this oppression, we should chat They say: we run to the split

    This is no division, this is release.